
A „Gárdonyi kerékpárút és kerékpáros turisztikai szolgáltatások fejlesztése” tárgyú, KDOP-2.1.1/B-12-2012-0066 azonosítószámú projekt keretében a Velencei-tó körüli kerékpárút további 6 kilométeres, színvonalas szakasszal gyarapodik 2014 tavaszára. A beruházás Gárdony Város Önkormányzata koordinálásával, a Dinnyés és Pákozd közötti, 6213 jelű úttól a Gárdony, Szigony utcáig tartó szakaszon valósul meg több mint 290 millió forint európai uniós forrásból, illetve kormányzati támogatással.
A beruházással párhuzamosan, 2014 tavaszár szintén 6 kilométer hosszúságú kerékpárút épül a Gárdony, Szigony utca és a Velence Resort & Spa közötti szakaszon, a Velencei-tó és Térsége, Váli-völgy, Vértes Térségi Fejlesztési Tanács (VVVTFT) által koordinált „Velencei kerékpárút és kerékpáros turisztikai szolgáltatások fejlesztése” projekt keretében.
A fejlesztések kivitelezésének költségeihez - a VVVTFT elnöke, L. Simon László kormánybiztos közbenjárásának eredményeként - további 150 millió forintos támogatással a kormányzat is hozzájárult.
A két 6 kilométeres szakasz Gárdonyban, a Szigony utcánál kapcsolódik egymáshoz. Az összesen 12 kilométer hosszú kerékpárút 9 kilométeren teljesen új nyomvonalon épül meg. A két projekt összességében 730 millió forint értékű támogatási forrásból valósul meg. A fejlesztések kivitelezője a STRABAG Általános Építő Kft. A projekt további résztvevői, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ), mint támogató szervezet, és képviseletében a Közép-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Közhasznú Nonprofit Kft. mint Közreműködő Szervezet.
A projekt célja
A projekt célja a Velencei-tó körüli, jelenlegi - egyes részein csak nyomokban fellelhető, illetve rossz minőségű - útszakaszok helyén, új, nemzetközi mércével mérve is színvonalas, kétirányú kerékpárút kiépítése a déli parton. A projekt eredményeként megépülő kerékpárút lehetőséget teremt arra, hogy rövidesen, szinte a teljes „tókört”, az autóktól védett, újonnan épített útvonalon tegyék meg az aktív kikapcsolódást kedvelő turisták, valamint az útszakaszt egyre nagyobb számban használó helyi lakosok.
A fejlesztések és modernizálás további célja, hogy a gyalogos és kerékpáros turisták számára is vonzóvá tegye a táj és a természet közelségének élményét, kikapcsolódást nyújtson az idelátogatóknak. A projekt olyan szolgáltatás-csomagot nyújt, amely lehetőséget teremt a sportolásra, a térségi hagyományok bemutatására, a növény- és állatvilág, illetve az itt található épített és természeti örökség megismerésére.
A projekt keretében létrehozunk egy olyan mobil kerékpáros központot, amely lehetőséget nyújt arra, hogy a térségbe látogató vendégek számára egy egységes, komplett rendszert adjunk használatra. A rendszer révén a kerékpáros turisták részére komplett információs, technikai és személyi kerékpáros szolgáltatások biztosítása valósul meg. Az esélyegyenlőségi szempontok figyelembe vételével akadálymentesítést valósítunk meg, a speciális szolgáltatási körrel a fogyatékos emberek rekreációs tevékenységének segítésére.
A projekt célja továbbá a kerékpáros turisták számára pihenőpontok létesítése, járműveik számára fedett tárolási lehetőség, illetve az esetleges jármű-meghibásodásokat (gumi-meghibásodás, váltóhiba, pumpa, szerszámkészletek, stb.) kiküszöbölő eszközpark biztosítása.
Gárdony Város Önkormányzatának célja a város meglévő turisztikai adottságainak és értékeinek fejlesztése, megőrzése és bemutatása. A projekt keretében tervezett fejlesztések e célt szolgálják. A „Gárdonyi kerékpárút és kerékpáros turisztikai szolgáltatások fejlesztése” projekt megvalósítása szorosan kapcsolódik az önkormányzat városfejlesztési, oktatási, kulturális és sportfelügyeleti funkcióinak megerősítéséhez.
A projekt várható eredményei
A komplex fejlesztésnek köszönhetően a turistaforgalom, illetve az átlagos tartózkodási idő várhatóan növekedni fog a térségében.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 1000 lakosra vetítve 6559 vendégéjszakát töltöttek el a gárdonyi kistérség településein az idelátogató vendégek. A vendégek átlagosan 2,3 napot töltöttek el a kistérségben. A szobakapacitás kihasználtsága 35,4 százalék volt. A kereskedelmi és magánszálláshelyeken eltöltött átlagos tartózkodási idő 2,8 vendégéjszaka volt.
A projektnek köszönhetően a vendégéjszakák számának 2,8-ról 3,5-re való (25 százalékos) emelkedése várható a fenntartási időszak végére. Várhatóan a turisztikai szezonon kívül – 12 hónapon keresztül – folyamatosan igénybe vehető szolgáltatásoknak köszönhetően a szobakapacitás kihasználtsága legalább 55 százalékra emelkedik.
Hosszú távú koncepció
A megvalósuló fejlesztés tovább szélesíti a térség turisztikai kínálatát. A továbbfejlesztett bicikliút-hálózat még inkább elősegítheti a kerékpárturizmus fellendülését, és nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a Velencei-tó az aktív és családi turizmus legvonzóbb célpontjává váljon.
Az új útszakasz építése mellett – a most induló fejlesztéssel párhuzamosan – a keleti és az északi parton haladó kerékpárút tervezése is megkezdődött. A Velencei-tó és tágabb térsége fejlesztési elképzeléseinek elősegítését, megvalósítását támogató, abban aktívan közreműködő, a Fejér Megyei és a Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzat által létrehozott VVVTFT további 9 szakasz megépítését tervezi:
1. szakasz
6213 jelű összekötő út Dinnyés és Pákozd között
Hossza: 4300 méter
A meglévő kisforgalmú úton vezetett nyitott kerékpársáv vagy kétoldali kerékpársáv létesítése, önálló vonalvezetés a forgalombiztonság növelése érdekében.
2. szakasz
6213 jelű összekötő út és 81307 jelű bekötőút között
Hossza: 4100 méter
Turisztikai célú, új nyomvonalon vezetett önálló, kétirányú kerékpárút. Az M7 autópálya déli oldalán, Pákozd és a Katonai Emlékpark között teremt kerékpáros összeköttetést.
3. szakasz
81307 jelű bekötőút a 8116 jelű összekötő út – Pákozdi emlékmű között
Hossza: 1300 méter
A meglévő útburkolaton vezetett kerékpáros nyomvonal forgalombiztonságának növelését célzó fejlesztés.
4. szakasz
8119 jelű összekötő út – Velencei-tó északi oldalán vezetett kerékpárút közötti szakasz
Hossza: 5000 méter
Turisztikai és gazdasági célú, új nyomvonalon, illetve kijelöléssel vezetett önálló és vegyes forgalmú, kétirányú kerékpárút, amely Nadapot és Sukorót köti be a tó körüli kerékpárútba.
5. szakasz
8119 jelű összekötő út Nadap és Velence között a Kemping utcáig
Hossza: 3700 méter
Új nyomvonalon, illetve kijelöléssel vezetett önálló és vegyes forgalmú, kétirányú kerékpárút, részben Velence területén.
6. szakasz
8119 jelű összekötő út Nadap és Pázmánd közötti szakasz a 8117 jelű összekötő útig
Hossza: 4500 méter
Meglévő mezőgazdasági út használatával, forgalomtechnikai beavatkozások és kisebb felújítások révén, forgalombiztonság növelésével kialakítandó szakasz.
7. szakasz
Pázmánd és Kápolnásnyék között
Hossza: 5300 méter
Meglévő mezőgazdasági úton, illetve belterületi utcán forgalomtechnikai beavatkozásokkal és kisebb felújításokkal kialakítandó, önálló vonalvezetésű, új nyomvonalú, kétirányú kerékpárút.
8. szakasz
Kápolnásnyék belterületén a Hajóállomásig vezető szakasz
Hossza: 2600 méter
Meglévő utcák használatával, forgalomtechnikai beavatkozások, illetve kisebb felújítások révén kialakítandó út.
9. szakasz
Velencei-tó keleti oldalán meglévő hálózat korszerűsítése
Hossza: 1800 méter
A koncepció elfogadása esetén további 32,6 kilométer bicikliút épülhet meg a térségben. E fejlesztés által elérhető közelségbe kerülhet a Tanács egyik legfőbb célja, az, hogy a kerékpárút teljesen körbefogja a Velencei-tavat. A Tanács hosszú távú célja ugyanis, hogy a Velencei-tó körül olyan összefüggő bicikliút-hálózat jöjjön létre, amelyen keresztül Budapest, illetve Székesfehérvár irányába a Balaton, valamint a Váli-völgyön keresztül a Vértes is biztonságosan megközelíthető két keréken.